Det daglige arbejde

Vores forældre er, med rette, meget nysgerrige på hvad vi går og laver, derfor sender vi billeder og information ud på Aula ca. 3 gange om ugen fra hver stue/hus – alt efter aktiviteter og relevans, for at de hjemme kan snakke med deres børn om hvad der sker hos os. Vi øver os på at sende ud på forhånd hvad vi skal, men dette lykkedes bedst når det er aktiviteter ud af huset. Vi bruger også Aula til at forældrene kan melde sygdom og ferie ind og vi opdaterer med sovetider. Op til skoleferier beder vi forældrene melde ind om deres pasningsbehov, her er der rum til forbedring, det er meget svært at få svar fra alle.

Samarbejdet om børnenes læring sker gennem den daglige kommunikation, hvor vi fortæller hvad vi arbejder med hernede og hvordan forældrene kan understøtte det derhjemme, fx omkring selvhjulpenhed ved måltidet. Men det går også den anden vej, hvis forældrene er bekymrede for at deres barn mangler kompetencer, finder vi en måde at understøtte tilegnelsen. Til møder og konsultationer kan vi påtage os en rolle, hvor vi guider forældrene til bedre at kunne støtte deres børns udvikling og læring, fx ved at dele relevant faglitteratur med dem eller vise små film, der tydeliggør vores pointer fx omkring at lade børnene gøre det de selv kan og vokse med opgaven.