Den sidste børnehavetid

Den sidste børnehavetid:

Det sidste år børnene går i børnehave inden de skal begynde i HFO er en spændende tid, børnegruppen med de ældste kaldes for Klub 5.

De fleste af børnene hos os, begynder i tidlig HFO (maj gruppe) 1. maj, det år de skal i skole, altså det år de fylder 6 år.

Grundtanken med vores skoleforberedende arbejde er, at vi skal gøre børnene klar til at udnytte frikvarterene, altså de skal være socialt kompetente og kunne løse konflikter. Dette arbejder vi med i hele den tid de er i vores hus. Men det sidste år er lidt flere aktiviteter planlagt mere målrettet mod afslutning af børnehave og opstart af skole.

Det sidste år i børnehaven begynder i august efter sommerferien, her vil de deltage i strukturerede forløb, ofte med et kreativt twist, hvor de vil blive præsenteret for bunden opgave i mindre grupper. Der vil langsomt blive stillet flere krav til dem, i takt med at rykket til HFO nærmer sig. Der er en voksen fra hver stue tilknyttet denne børnegruppe.

I perioden fra jan til maj er der specifikke aktiviteter Klub 5 gruppen skal igennem og relationsarbejdet i gruppen er specielt i fokus ift. hvilke skoler de forskellige børn skal gå på. I denne periode vil der også være aktiviteter, hvor forældrene indrages, så de også kan klædes på til en skole opstart.

I marts og april måned besøger den lokale folkeskole os.

Den sidste dag i børnehaven fejres med alle børnene. Om formiddagen samles vi og uddeler mapper og synger farvel sang. Om eftermiddagen har forældrene arrangeret en fest for alle – i børnehavens åbningstid. Dagen sluttes af med en discofest for Klub 5 børnene.