Fotoetik

I Ny Hammersholt Børnehus vil personalet gerne tage billeder og video af pædagogiske forløb, lege og hverdagens små hyggestunder i institutionens regi. Vi anvender foto som dokumentation af det pædagogiske arbejde bl.a. via Aula, plancher i institutionen og skærme i fællesrummet.

Anvendelsen af video vil primært være til brug i personalets arbejde med læring og refleksion over egen praksis. Hvis vi ønsker at anvende foto eller video i forbindelse med uddannelsesforløb udenfor institutionen f.eks. i seminarieopgaver vil forældrene til de enkelte børn altid blive spurgt om en særlig godkendelse.

De benyttede billeder eller video må ikke kunne opfattes som ydmygende eller krænkende for barnet eller dets pårørende. F.eks. bruger vi ikke billeder af børn som er meget ulykkelige eller er kommet til skade. Billederne må ikke kunne skade barnet nu eller på længere sigt.

Vi bestræber os på at tage få, men sigende billeder af god kvalitet.

Forældrene skal give tilladelse, ved at udfylde fuldmagterne på Aula, til at der må bruges billeder og video med deres barn på.